Obama, Escobar en guano - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Obama, Escobar en guano - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Obama, Escobar en guano

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

21 April 2012 | Colombia, Medellín

Buenos dias!

Medellin (Colombia) is al weer bereikt, de stad waar de carrière van drugsbaas en 'Robin Hood' Pablo Escobar bloedig ten einde kwam, maar waar de zon weer uitbundig schijnt. Lekker na de winterdepressie in Bogota. Bogota was verder prima, voor een dagje of drie musea en sightseeing. In het politiemuseum is onder andere de Harley en het wapenarsenaal van Pablo E. te bewonderen. Daarnaast veel precolumbiaanse bling bling in het Mueso del Oro, ook de moeite. En tot slot het Botero Museum, voor wat werkjes van Picasso, Dali en natuurlijk Botero zelf. Alles wat hij schildert is vet. Letterlijk. De laatste avond bekijken we Bogota vanaf de berg Monserrate. Een fantastisch uitzicht over de stad, slechts vijf minuten met de kabelbaan.

Maar even chronologisch terug naar Panama...

David. Eerste bestemming in Panama, middelgrote stad. Saai grijs, maar geen probleem voor een nachtje. Na een ontbijtje bij de Mac (hum, ja...) neem ik de bus naar het pittoreske Boquete, het wat toeristische bergdorpje beroemd om z'n koffie. Daar hebben ze een 'hot pool' die ik natuurlijk even moet bezoeken.

Na twee daagjes kan ik wel weer wat actie gebruiken, en alsof het zo moet zijn: Bocas del Toro ligt op de route. Vakantiebestemming numero uno in Panama. Bij aankomst op het eiland valt de hoofdstraat me wat tegen. Deze lijkt meer op een landingsbaan dan het gemiddelde eilandweggetje. Maar over de stranden niks te klagen. Men zoeke een boot, een eigenaar en hij brengt je voor 10 balboas (dollars dus) naar een naburig eiland voor die dag.

Het strand van Bocas zelf is ook prima, alleen heeft de golfslag een eigen willetje. Oftwel ontdek je eigen kreukelzone in de branding. Het wordt een actieve dag, want er verdwijnt nog een fietssleutel en op de terugweg rij ik nog twee keer mijn ketting van de fiets. Hostel Heike is gelukkig een prima stek. De good old free pancakes staan weer op het menu als ontbijt en 's avonds is het prima afkoelen met een cerveza op de veranda.

Een andere aanrader op Bocas zijn de grotten. We huren met z'n drieën een fiets en ploeteren ons een weg naar het midden van het eiland. Want we hebben flink wat heuvels te verwerken en de fietsen zijn zoals Union ze nog maakte voor de oorlog. We betalen een dollar, krijgen een zaklamp, en mogen zelf op avontuur. Half zwemmend en klauterend opzoek naar vleermuizen, en daarbij is het de kunst om guano - vleermuizenstrond - te ontwijken.

Vanaf Bocas pak ik de nachtbus naar Panama City. Geweldige stad. Het oude Puerto Viejo is een mini versie van Havanna, in mooi contrast met de moderne stad en de mega skyline. Ik bezoek natuurlijk het Panamakanaal en drink ook nog een biertje bij Donald Trump (het pas geopende Trump Ocean Resort).

Na een week Panama City vlieg ik naar Colombia. De beste optie, want over land is een slecht idee (guerrillas) en vijf dagen op een boot is slecht voor de eetlust. De goedkoopste vlucht gaat via Bogota naar Cartagena. Twaalf uur onderweg, wat technisch gezien ook in een uur had gekund, maar het mag de pret niet drukken. Cartagena is een prachtige oude stad, en in de ban van de Amerika Top. Obama komt op bezoek, dus helikopters cirkelen boven de stad en de politie is massaal uitgerukt. We bezoeken nog een voetbalwedstrijdje , ik beklim het Spaanse fort - de grootste in Latijns Amerika - en slenter een dagje door de oude stad, waarbij je op iedere straathoek je ogen uitkijkt. Vervolgens besteed ik mijn laatste dagen in de Caribbean in Santa Marta. Daarna is het vamos, Bogota.

Nu dus in Medellin en vandaag de stad verkend. Morgen eens kijken hoe de plaatselijke fc presteert... Voor een dagje supporter van Deportivo Independiente Medellin!

Hasta luego!

• 01 Mei 2012 - 18:44

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 01 Mei 2012 - 19:03

H & J Veldstra:

hoi Marco
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Wat een levens genieter ben je.Je zietzo heel veel van de wereld.Geniet er maar lekker van.en alle goeds gewenst.
    gr Harry en Jenny.

• 02 Mei 2012 - 14:08

Andries En Liza:

hoi marco nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, een prachtige omgeving en zon, zee, en strand wat kun je nog meer wensen op je verjaardag!!!!!! geniet ze in je nieuwe levens jaar, groetjes.