Costa Rica crocs & conspiracies - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Costa Rica crocs & conspiracies - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Costa Rica crocs & conspiracies

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

31 Maart 2012 | Panama, Bocas del Toro

Een regenachtig dagje in Bocas del Toro, Panama. Prima gelegenheid om een blogje te schrijven over Costa Rica, want de nodige kilometers zijn alweer afgelegd! Bedankt trouwens voor alle reacties, leuk om te lezen.

Goed en wel in Costa Rica was mijn eerste doel het regelen van kaarten voor het tweedaagse festival Imperial. Dus op naar hoofdstad San Jose, zaken gedaan, en verder geen tijd verspild: volgende bestemming was La Fortuna. MIjn verwachting van een lava spugende vulkaan kwam niet uit helaas. Dat krijg je als je oude 'Yorin Travel' filmpjes kijkt. De vulkaan Arenal is sinds anderhalf jaar niet meer actief. Wel een leuke hike gedaan naar een koel kratermeer (met de tip: pas op voor slangen, nog nooit zo intens naar boomwortels zitten turen) en verder was het goed uit te houden in de gratis hot springs, Centerparks 2.0! Bovendien ben ik nog nooit aangeschoten uit de Huttenheugte vandaan gekomen, dus een aangename ervaring...

De reis naar Monteverde was een fraaie: bus - boot - bus door bergen en jungle, bepaald niet saai. Monteverde is een bergdorpje omgeven met 'nevelwouden' waar ik toch mooi even de befaamde Quetzal (de nationale vogel van Guatemala) heb mogen spotten. En een wasbeerachtig beestje genaamd Quati. Ik weet de Nederlanse naam even niet. Maar het in nevel gehulde Monteverde was mooi (en koel). En er werd wederom flink wat afgewandeld.

Tortuguero was de volgende stop. Om hier te komen heb je een boot nodig, of een vliegtuig. De bootrit was goed entertainment, want onderweg konden we meteen een paar krokodillen spotten aan de waterkant. Een goed begin! De volgende ochtend stond ik om vijf uur op om de waterwegen van Tortuguero te verkennen (hoezo vakantie?) en de nodige diertjes te bekijken: alligators, brulapen, spider monkeys, een schildpad en leguanen ... Erg goed. Een nat pak neem je dan op de koop toe! Twee dagen Tortuguero was genieten en uiteindelijk mijn favoriete bestemming in Costa Rica.

Het werd vervolgens wel weer eens tijd voor het strand: dat kwam goed uit, want Puerto Viejo lag op de route. De Caribbean vervelen nog niet! Na een regenachtige zondag klaarde het goed op en was het tijd om al fietsend en snorkelend de omgeving te verkennen.

Een tour naar de watervallen klonk ook goed, dus 12 uur meldde ik mij voor de plaatselijke bakkerij. De gids bleek een kleurrijke man, type 'de dude' uit The Big Lebowski. Niks geen pick up, maar gewoon met de lokale bus, op naar de waterval... (Soms realiseer je je later dat een tour niet perse noodzakelijk was.) Al snel ging het gesprek (of monoloog zoals je wil) over 11 september, 'de echte Matrix en Morpheus', chemtrails en infowars. Stencils werden uitgedeeld, nog voor we de bus in konden. Met het verzoek om ons te verdiepen in de materie en het woord te verspreiden... Ik heb een documantaire op cd voor de eerste mailer klaarliggen! De waterval was trouwens erg mooi. Tot zover de dude en Puerto Viejo. Het was vamos naar San Jose, want het festival stond op het punt van beginnen.

Aangezien ik niet vies ben van een festival, en er waarschijnlijk een paar moet missen dit jaar, kwam deze gelegenheid in Costa Rica erg goed uit. De programering was divers: van Maroon 5 tot Cypress Hill, Bjork (vermoeiend) tot Moby (erg tof). Ook erg leuk om van 25 dollar rond te komen voor een dajge eten en drinken. En ook al was Imperial (het nationale biermerk) naamgever en hoofdsponsor van het festival, er werd pas bier verkocht vanaf 2 uur 's middags en geen minuut eerder... Grappig. Heb me twee dagen uitstekend vermaakt.

En toen was het weer tijd om te verkassen, tijd om Panama te ontdekken. Een busrit van 9 uur, waarvan bijna 2 uur 'lummelen' aan de grens. De meest vage grensovergang tot dusver. Gelukkig was ik van te voren gewaarschuwd. Niks aan de hand, maar wel jammer dat je een ticket moet kunnen tonen waarmee je bewijst dat je Panama verlaat. Dat kostte mij (en de gehele bus) 35 dollar de man. Zo de prullenbak in. Goede business voor Ticabus en ik vermoed een complot. De dude houdt zich gelukkig met grotere zaken bezig...

  • 01 April 2012 - 08:12

    Denise:

    Leuk geschreven Co! Zit met een grote glimlach te lezen. x

  • 03 April 2012 - 11:42

    Miranda & Richard:

    Heeey, Top verhaal weer :) Jij weer met je Huttenheugte :p :p kom er net vandaan, veel lol gehad daar! Veel plezier verder in Panama!!

    Groetjessss !!

  • 10 April 2012 - 14:24

    Andries En Liza:

    hoi marco;

    je hebt nog heel wat dagen om rond te trekken, en te genieten. wij genieten met je mee, geweldig om te lezen al je reisverslagen, wij wachten weer op de volgende ronde.

  • 16 April 2012 - 16:58

    Annie En Piet:

    Hoi Marco, wij zijn ook weer even met je mee gereisd en genoten van jouw uitleg en -zicht. Nog even over dat geld: een kaartje van de dierentuin is duurder en je krijgt er geen drankje bij.
    Ga lekker door met genieten!!

  • 19 April 2012 - 10:35

    Anke:

    ha marcus,
    Ik schakel nu pas weer in, verhalen over whale-sharks zijn nog te traumatisch voor mee...ik denk dat ik ze nooit van dichterbij dan discovery channel mee ga maken! (en jij ook niet vrees ik...maar goed dat je de hoop nog niet hebt opgegeven....)
    Zo te horen geniet je erg van je reis. Maak er nog wat moois van.

    liefs anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 20 Aug. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 37034

Voorgaande reizen:

20 November 2017 - 01 Mei 2018

Van Tokyo tot ...

16 December 2011 - 02 December 2012

Latijns-Amerika en Afrika

05 April 2010 - 01 Juni 2010

USA

30 Oktober 2006 - 18 September 2007

Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Bali

Landen bezocht: