Cuba Si! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Cuba Si! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Cuba Si!

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

18 Januari 2012 | Mexico, Cancún

Terug in Mexico, Cancun (ik lijk hier maar niet weg te komen) na twee heerlijke weken Cuba. Genoten van de pracht en praal in Havana, het natuurschoon rondom Vinales, het strand van Trinidad en de historie van Santa Clara.

Havana (het oude centrum) is te gek, alsof je met een tijdmachine bent gekomen. Je kijkt de eerste dag je ogen uit. Ook al mogen Cubanen sinds kort eindelijk weer nieuwe auto's kopen, daar is gelukkig nog weinig van te merken. Winkels lijken op musea met hun toonbanken gevuld met de meest simpele producten. Het is even wennen aan het stadse leven (Taxi taxi amigo, sigar my friend, good prai, realy goo) De meeste tijd besteed ik in de oude stad, links en rechts een terasje meepikkend. De rest van de stad doet meer aan Oost Duitsland denken, maar dan met gezellige palmbomen. Na een mislukte poging om voor half geld de fameuze show Tropicana te bezoeken, eindigt de tweede avond in El Gato Tuerto, een van de nachtclubs in de wijk Vedado. Een goede avond uit.

Na de drukte in Havana is het een oase van rust in Vinales. Dat je 's ochtends 6 uur door een batterij hanen met Red Bull wordt gewekt (en probeert verder te slapen) hoort er natuurlijk bij. Nog dezelfde ochtend - na een rit met de taxi uit Havanna - ga ik te paard de heuvels in, voor een vijfurige rit. Ik geniet van het uitzicht, maak een plons, drink een Mojito en rook een sigaar.

De tweede dag beklim ik het ijzeren ros, voor een rit van 8 uur door het nationaal park. Ook erg nice. Die twee dagen in het zadel zijn later trouwens te voelen. Ja het is soms afzien...

In Vinales verblijf ik voor het eerst in een casa particulare, gezellig bij de mensen thuis. Jorge en Sara spreken drie woorden Engels, en ik twee woorden Spaans, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een leuke manier om de Cubanen te ontmoeten.

Vervolgens ga ik opweg naar Trinidad. Een trage rit van 8 uur met de bus. Het dagelijkse ritme van Trinidad bestaat uit het strand en 's avonds naar de Casa de la Musica voor de nodige live muziek en de welverdiende servesas na zo'n 'zware' dag. Een geweldig stadje.

Na drie dagen bakken en braden is het tijd om de binnenlanden nog even in te gaan. Voorlaatste bestemming is Santa Clara, de stad van Che Guevara. Helaas blijkt de sigarenfabriek die ik 's ochtends wil bezoeken gesloten. Wel doe ik wat Che sightseeing: bezoek de nodige Che monumenten, en vermaak me prima die dag.

Tot slot gaat het terug naar Havana. Daar bezoeken we nog eens een salsabar (ik heb helaas geen dansschoenen mee) en met de nodige Cuba Libres, veel locals, is het wederom een goed feestje!

Een bijzonder land is het, en zeker een aanrader. In twee weken een hoop gezien. Vanavond al weer opweg naar Belize, waarover ik binnenkort wel weer zal berichten... Voor de laatste keer vanuit Mexico: adios!

  • 19 Januari 2012 - 08:15

    Joyce:

    jezus joh, klinkt super allemaal! Veel plezier in Belize. Groetjes Joyce

  • 19 Januari 2012 - 08:53

    Miranda En Richard:

    Hee, Gaaf joh, je hebt idd al een hoop gezien! Veel plezier in Belize!
    Groetjes Rich en Miran.

  • 21 Januari 2012 - 19:42

    Tante Liza:

    hoi marco: dat die hanen het zo goed doen met red bull. fijn dat je het zo naar de zin hebt, geniet er van! veel reis plezier,groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 20 Aug. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 37044

Voorgaande reizen:

20 November 2017 - 01 Mei 2018

Van Tokyo tot ...

16 December 2011 - 02 December 2012

Latijns-Amerika en Afrika

05 April 2010 - 01 Juni 2010

USA

30 Oktober 2006 - 18 September 2007

Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Bali

Landen bezocht: