Tongariro Crossing - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Tongariro Crossing - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Tongariro Crossing

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

29 November 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Inmiddels heb ik Taupo weer achter mij gelaten en nu ben ik in Wellington, de hoofdstad. Nou ben ik niet zo gek op grote steden, maar Wellington is helemaal zo slecht nog niet! Het voelt niet als een grote stad en alles is op loopafstand bereikbaar.
Mijn laatste dag in Taupo heb ik de Tongariro Crossing gedaan. Eén van de bekendste ééndaagse wandeltochten hier. De voorgaande dagen was het steeds niet mogelijk geweest wegens slechte weersomstandigheden in de bergen. De bus vertrok al om 5.40 uur (de naam van de bus was niet voor niks Early Bird). En ja hoor, ik wist het bijna te presteren de bus te missen... Ik kwam 1 minuut voor tijd, maar zag geen bus. Toch maar even bellen, en de bus was inderdaad al vertrokken. Maar de bus kwam vervolgens netjes terug om mij ook op te pikken :)
Nou was ik van te voren gewaarschuwd. Neem 3 a 4 liter water mee, voldoende warme kleren, regenjas, muts en handschoenen eventueel, zonnebrand olie... Het voelde alsof ik de Himalaya ging beklimmen. De eerste teleurstelling van die dag: We zouden aan de noordzijde van de berg worden gedropt en we zouden maar de helft van de tocht kunnen doen vanwege de slechte weersomstandigheden.
Het eerste stuk ging lekker, door het bos. Toen kwamen de eerste druppeltjes en het begon wat harder te waaien. Maar vast een trui aangetrokken. Weer een paar honderd meter hoger begon het serieus te hosen. Dus die regenjas kwam ook van pas... Als laatste begon het uitzicht ook steeds minder te worden. Onderweg kwam ik gelukkig een berghutje tegen, paar boterhammen naar binnen gedrukt en daar ging ie weer. Ok, nu kwam dus het slechtste stuk. Het begon steeds meer op een maanlandschap te lijken en ik moet zeggen dat ik mij een paar heb afgevraagd waar ik mee bezig was ;) Bijna aangekomen bij de Emeralt Lakes (bijna het hoogste punt) kwam ik heel af en toe 1 of 2 mensen tegen uit tegenover gestelderichting, die er uitzagen alsof ze zojuist de elfstedentocht hadden geschaatst. En aangekomen bij de Emaralt Lakes vond ik het leuk genoeg voor die dag. Natuurlijk had ik nog een tochtje terug te goed van zo'n 3 uur, maar hoe lager ik weer kwam hoe verder het weer opklaarde.
Nou dat was dus mijn ervaring van de crossing, waar ik het meest van baal is dat ik 'm niet helemaal kon doen en dat het uitzicht echt beroerd was. Geen uitzicht dus op 'Mount Doom'... (bekend van de film Lord of the Rings)
En nu zit ik dus in Wellington. Misschien dat ik vanmiddag nog wat meer van de stad ga bekijken maar eigenlijk is hier niet zo reuze veel te doen. Gisteren ben ik wel naar het Te Papa museum geweest, daar was van alles te zien over de Maori's en de geschiedenis van Nieuw Zeeland. En het was nog gratis ook dus ik kan het iedereen aanraden ;) Morgen met de ferry naar Picton, en vervolgens door met de bus naar Nelson. Vandaaruit mijn volgende bericht. En hoe is het bij jullie? Wil het al een beetje koud worden daar... Ok, tot de volgende keer!

Oh ja, ik heb wat fototjes geplaatst van de Crossing, zie het vorige berichtje over Taupo.

  • 29 November 2006 - 10:12

    Daphne:

    Hahahah het klinkt nog slechter dan de blue mountains!

  • 29 November 2006 - 17:04

    Miranda:

    Heey! jammer van dat slechte weer en het mindere uitzicht:( Maar wel lekker sportief bezig (haha) Hier is het nog steeds niet echt koud geweest. Nog niks te klagen dus! Groetjes Miranda en Richard;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 20 Aug. 2006
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 37012

Voorgaande reizen:

20 November 2017 - 01 Mei 2018

Van Tokyo tot ...

16 December 2011 - 02 December 2012

Latijns-Amerika en Afrika

05 April 2010 - 01 Juni 2010

USA

30 Oktober 2006 - 18 September 2007

Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Bali

Landen bezocht: