Richting Exmouth, opzoek naar de whaleshark - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Richting Exmouth, opzoek naar de whaleshark - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Richting Exmouth, opzoek naar de whaleshark

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

01 Mei 2007 | Australië, Exmouth

Hallo iedereen! Eindelijk heb ik Perth verlaten om de rest van de westkust te ontdekken! Na bijna 10 weken had ik het daar eindelijk wel gezien. De laatste weken een erg leuke tijd gehad met Luuk, Peter en Roland. Maar je moet toch weer een keer verder... Het laatste weekend nog even het casino bezocht en heel verstandig alleen maar toegekeken... Wat een wereldje is dat zeg. Er zat trouwens ook een bar (club) in het casino, dus voor we het casino uitwaren was het erg laat/vroeg. Een mooi afscheid van Perth. Het hostel waar ik die laatste week zat was ook heel typisch... Het kon 's ochtends zomaar gebeuren dat er opeens een groot gat in de wc deur zat, of dat er iemand op de salontafel lag te slapen. Iedere vrijdag kon je voor 10 dollar onbeperkt drinken in Black Betty's. Ook de vrijdag dat ik er was natuurlijk, en het feestje begon al voor we vertrokken richting bar. Mensen begonnen elkaar na een tijdje met pannen water te bekogelen en uiteindelijk vloog zelfs de vuilnis(bak) in het rond. Gezellig! Het grootste deel van het hostel was trouwens mannelijk, en Engels. Waarmee ik niks wil zeggen, maar het kan een verklaring zijn ;-)...

Nu zit ik inmiddels in Exmouth, dat ligt tussen Perth en Broom aan de westkust. De Lonely Planet omschrijft Exmouth als een verzameling gebouwen, en dat is eigenlijk wel een hele treffende omschrijving! Beetje saai dus, maar er is in ieder geval een supermarkt, dus kunnen we weer even inslaan voor de komende dagen. In Perth kwam ik Anke weer tegen, die nog steeds onderweg was met haar auto. Het bleek dat zij binnen een week dezelfde kant wilde oprijden, en dat kwam natuurlijk erg mooi uit voor mij. Uiteindelijk vond Anke een oproep van 2 Duitse meiden die ook een lift zochten naar Broom en Darwin. Om een lang verhaal kort te maken: we spraken met z'n 4en af en besloten die maandag te vertrekken.

Het koste even wat moeite en tijd om Perth te verlaten. Niet alleen omdat Perth zo groot is, omdat we een doodlopende snelweg namen, of omdat ik navigeerde met de kaart... De meeste backpackers, en wij dus ook, houden van uitslapen. En daarna moest de auto nog worden ingepakt. Wat ook nog een hele klus bleek. Uh.. Moeten er echt vier mensen in deze auto?
Uiteindelijk vonden we toch onze weg richting het noorden, met als eerste bestemming Cervantes en de Pinnacle Dessert. Dat laatste is een soort woestijnvlakte met allemaal rotsen. We kwamen precies op het goede moment, tijdens zonsondergang, namen een hele serie foto's en vertrokken snel richting camping.
De tweede dag rijden we rond het middaguur richting Geraldton. Tijd om grote boodschappen te doen. Eén tip van mij tussendoor, ga geen boodschappen doen met drie vrouwen. :-P Anderhalf uur later kwamen we uit de supermarkt, waarbij ik mij voornamelijk op het vlees had geconcentreerd. Die avond hadden we onze eerste barbeque en dat ging er goed in.
Die volgende ochtend kwam ik wat minder fris de tent uit. Wijn en bier geeft vertier? Lang geleden dat ik mij zo brak voelde... Gelukkig deden we het weer rustig aan, en die middag was de bestemming Monkey Mia. Een heel mooi resort waar de dolfijnen iedere dag naar de kust komen en worden (bij)gevoerd. Kwamen ze op een metertje afstand voorbij zwemmen dus dat was heel aardig om te zien!

De andere dag reden we naar Coral Bay, niet zover van Exmouth vandaan. Hier wilden we alle vier de whaleshark toer doen. De whaleshark is de grootste vis (haai) ter wereld, eet alleen plankton, en kan zo'n 16 tot 18 meter worden. Wij wilden dus gaan snorkelen met dat beest, een bijzondere ervaring natuurlijk, en gaven ons op voor die volgende dag. Uiteindelijk werd dat een grote teleurstelling, want in geen velden of wegen was die dag dan ook maar een klein whalesharkje te bekennen! En daar hadden we niet echt rekening mee gehouden... In de laatste 5 weken was dat 3 keer eerder voorgekomen, en de regel is dat we pas weer meekunnen als er plaatsen over zijn op de boot. Die kans is de komende tijd niet zo groot. Wie weet gaat dat deze week nog lukken (vandaar dat we nog in de buurt zitten) en anders is het helaas baai baai 360 dollar.. Beetje zuur dus, maar ook daar moeten we dan maar mee leven!
Nu zitten we in Exmouth en overal worden we achtervolgd door de whaleshark. Posters van whalesharks in de supermarkt, kindertekeningen van die vervelende haai voor de ramen.. Over vier dagen is het hier zelfs whaleshark festival. Gisteren op de camping trok ik een flesje bier open. Zoals altijd een vraag aan de binnenkant van de dop: Wat is de grootste vis ter wereld? Inderdaad... De whaleshark. 10 punten voor het Nederlands/Duitse team!

Vanmorgen werd ik wakker en was mijn tentje helemaal versiert met slingers en balonnen. Oh ja, dat was ook zo, reden voor een feestje vandaag! Vanmiddag halen we een grote doos bier en flink wat vlees en dan rijden we het national park in, om daar voor 1 of 2 dagen van de natuur te genieten. En van een barbeque vanavond, zal een bijzondere verjaardag worden! Bij deze nodig ik natuurlijk iedereen uit, vraag eventueel even aan de boswachter waar ons tentje staat... proost allemaal en als ik weer terug ben in de 'beschaafde wereld' laat ik van mij horen...!

• 01 Mei 2007 - 09:11

Miranda:

Ha Marco,
    Je vermaakt je nog prima zo te horen!
    Jah idd een bijzondere verjaardag he, geniet er van ;)
    Jammer vd whaleshark toer zeg....hopen dat je als nog de kans krijgt!
    Nou HAVE FUN en tot horens...
    Greetzz Miranda:)

• 01 Mei 2007 - 09:23

Fizzjes:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!
    Maak er een leuk feestje van en veel foto's maken want het zal niet snel meer gebeuren dat je in Australie je verjaardag viert!

• 01 Mei 2007 - 18:14

Sander:

Van Harte,

We hebben hier ook met z'n allen je verjaardag gevierd!

En pas op voor die duitsers he!

• 02 Mei 2007 - 00:19

Peter!!:

Gefeliciteerd met je verjaardag, hoorde het van Luuk & Roland... hopelijk overleef je de westkust een beetje... maar met Tooheys overleef je alles, nietwaar!?

• 02 Mei 2007 - 06:15

Anne-Marie:

Een beetje laat... sorry!

HAPPY BIRTHDAY!!!!!

Greetz Anne-Marie

• 02 Mei 2007 - 07:22

Maartje:

He Marco nog van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Kben benieuwd naar de foto's ;-)

• 03 Mei 2007 - 08:31

Joyce:

hahaha... idd boodschappen doen met 3 vrouwen is geen goed plan! En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd! hiep hiep hoera. Kon je geen sms sturen, zit ergens zonder bereik. Ben net terug van Fraser Island. Heel veel plezier nog. En succes met die 3 vrouwen om je heen :)

Groetjes Joyce

• 06 Mei 2007 - 18:36

Annie En Piet Dongen:

Hoi Marco, we hebben weer genoten van je verhaal.
    Groetjes uit Brabant.