Bangkok tot Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Bangkok tot Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Bangkok tot Chiang Mai

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

25 Augustus 2007 | Thailand, Chiang Mai

Sa wa dii! Oftewel hello everyone! En daarmee houdt mijn Thais voorlopig wel weer op helaas. Maar gelukkig kan ik mij nog prima redden in het Engels (en soms met de nodige arm- en voetgebaren).
Ben sinds 3 dagen in Chiang Mai, de grootste stad in het noorden en morgen vlieg ik alweer richting de stranden en eilanden in het zuiden. Precies op tijd om de full moon party mee te maken op Ko Phangan trouwens...!

Vanuit Bangkok nam ik zondag de bus naar Lopburi, een ritje van slechts 4 uur, dus dat viel best mee. Daar ben ik één nachtje gebleven, heb in de middag door de oude stad gelopen, waar ze zo ongeveer op elke straathoek ruïnes hadden van oude tempels. Best interessant, en apen, véél apen op straat! Het duurde misschien 5 minuten voor er al 2 brutale apen op mijn rug(tas) zaten. Gevaarlijk grommende honden hadden ze daar trouwens ook veel, vooral als je ze probeerde te negeren en een mooie tempel van dichtbij wilde zien.
Lopburi was mooi voor 'n dag, maar de reis ging weer verder, deze keer met de trein naar Phitsanulok. Inmiddels ben ik erachter dat het openbaar vervoer in Thailand écht goed is, en het heel makkelijk is om overal te komen. De hele reis komt men met schalen en bakjes eten voorbij, dat is nog eens wat anders dan eens per dag een railtender... (heeft u ook gevulde koeken?)

In Phitsanulok waren bijna geen toeristen te bekennen, wat eigenlijk wel iets had. De stad zelf was niet zo bijzonder, maar de dag erop ging ik naar Sukothai (weer anderhalf uur rijden met de bus) waar ze een historisch park hebben met prachtige tempelruïnes en metershoge budhabeelden. Gaaf! Om dit alles te kunnen zien, huurde ik een fiets. Heel grappig, aangezien iedereen daar zo rondfietst. Net een landelijke fietsdag, maar dan zonder stempelkaarten helaas... Toch een paar uur rondgereden.

Teruggekomen in Phitsanoluk nam ik de dag daarop weer de bus naar Chiang Mai. Dit bleek toch ook weer een uur of zeven! Soms schiet de bus ook niet zo op, aangezien iedereen overal kan opstappen, zelfs langs de 'snelweg' door je hand op te steken. Maar ja, het is vakantie, dus je kijkt niet op een uurtje extra!
Chiang Mai bleek heel toeristisch (ja logisch), wat er erg gezellig uitzag maar ook wel weer even wennen was.

Meteen de dag erop wilde ik naar Doi Intanon, de hoogste berg van Thailand (2600 meter) met enkele watervallen onderweg. Het koste mij al bijna 2 uur om de stad uit te komen (van centrum naar busstation, wachten, van busstation naar centrum, wachten en van centrum de stad uit... nog 20 keer stoppen voor mensen die deze busrit met mij wilden meemaken... Ik blijf trouwens volhouden dat het openbaar vervoer hier goed is, maar Chiang Mai is een beetje een gevalletje appart. Aangezien ze hier geen lokale bussen hebben, slechts tuk-tuks (kleine bromtaxi's op 3 wielen) en minitrucks met 2 houten bankjes achterin ('sawngthaews' wat 2 houten bankjes betekent). En daar hebben ze nogal een overschot van wat best wel weer chaotisch is op straat. Maar ik dwaal af...
Aangekomen in het plaatsje aan de voet van de berg, bleek ik de enige toerist die de berg opwilde. In mijn eentje ging dat aardig wat kosten, en aangekomen bij de 1e waterval, viel het uitzicht mij ook best wel (behoorlijk) tegen. Begon het ook nog aan 1 stuk te regenen. Tsjaa... Dus had ik maar snel besloten terug te rijden naar het dorp, met de enige taxi die nog stond te wachten op mij (toch nog afdingen op het ritje natuurlijk, haha :-))

Gisteren een actief dagje gedaan, eerst op een olifant gereden, vervolgens een uur mountainbiken en als laatste raften! Op een olifant rijden is echt een bijzondere ervaring. Wat een beesten... Twee keer gingen we dwars door de rivier, waarbij de halve olifant verdween en ook bergop deed ie het erg goed!
Na deze rit was het tijd om te gaan mountainbiken een uur lang. Op slippers in mijn geval, want daar had ik natuurlijk niet bij nagedacht de dag ervoor. Ik wil die mevrouw van het boekingsburo natuurlijk niet de schuld geven ook al zei ze nog 'no shoe' tegen mij. Ach, dat ging eigenlijk best en de omstandigheden waren goed (een hoop blubber, regen, heerlijk! :-))
Het beste gedeelte van de dag was het raften, en aangezien we midden in het regenseizoen zitten was de stand van de rivier niet onaardig! Vooral het middelste stuk zat vol versnellingen, maar het lukte ons om de hele rit in de boot te blijven. Nat werden we trouwens toch wel zonder moeite want het regende behoorlijk. Echt super deze dag, en afgelopen nacht als een blok geslapen!

Vandaag even een rustig dagje in Chiang Mai, en morgenochtend vroeg vlieg ik via Bangkok naar Surat Thani. Van waaruit ik de boot pak naar Ko Samui. Ik laat wel ff horen hoe het weer daar is! ;-) Hopelijk een stuk zonniger... Tot laters! (oftewel laa kawn!)

  • 25 Augustus 2007 - 03:31

    Roland:

    Gozer, goed bezig... lekker acief ook en cultureel...Hier rustig, beetje werk en heb ineens na een week weer kamergenootjes, dus heb mn slingers weg moeten halen... bummer!!
    Luuk komt morgen, dus kan weer aan mn afscheidstour gaan beginnen... morgen eerst nog even werken (tapijtjes ophouden) en dan is de eerste stop, O'malleys voor wat goedkope jugs..

    goeie reis!!!

  • 26 Augustus 2007 - 18:50

    Annie En Piet Dongen:

    Sa wa dii.
    Een prachtig land Marco ! Mooie foto's.
    wat zal Nederland saai zijn als je terug komt (een kleurloze Lange Nering)Om nog maar te zwijgen van het autorijden hier
    (geen olifanten e.d.)Gelukkig is er een Lange Muur om te kijken of er daar een Boedha staat.
    Nog fijne dagen ! Laa kawn.

  • 28 Augustus 2007 - 09:05

    Ebe:

    En Marco, wat zegt een olifant?!

  • 28 Augustus 2007 - 09:05

    Ebe:

    PS: Canberra kun je in 1 dag doen..

  • 28 Augustus 2007 - 09:17

    Ebe:

    Nou nog maar een berichtje... want ik heb nu ook je verhaal even gelezen (ook op slippers trouwens, maar de mevrouw van de bieb vond dat wel goed). Ik moest je verhaal ook wel even lezen, want ik ga over een paar weken de zelfde kant op. En als ik jou verhaal zo lees, dan denk ik dat ik het niet onaardig ga vinden. Waarschijnlijk laat je je sporen wel weer na in Thailand (zoals je de bosbranden hier achter liet) en kan ik je route zo volgen. Olifantje rijden, dat lijkt me super trouwens, mocht je ook even sturen?! Nou maar weer terug in mijn eigen openbaar vervoer, een parkeerplaats zoeken voor een koude nacht in Canberra!

    Marco, khou jou inde gaatn! (Thai voor Cheers!)

  • 06 September 2007 - 15:04

    Anke:

    Hey Marcus!
    Wat een avonturen! Ik dacht dat je inmiddels al bijna thuis zou zijn....wanneer ga je richting nederland?
    Iig veel plezier nog en geniet ervan, want voor je het weet is het echt voorbij!!

    Liefs Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 20 Aug. 2006
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 37031

Voorgaande reizen:

20 November 2017 - 01 Mei 2018

Van Tokyo tot ...

16 December 2011 - 02 December 2012

Latijns-Amerika en Afrika

05 April 2010 - 01 Juni 2010

USA

30 Oktober 2006 - 18 September 2007

Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Bali

Landen bezocht: