Nelson & Abal Tasman Park - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Marco IJmker - WaarBenJij.nu Nelson & Abal Tasman Park - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Marco IJmker - WaarBenJij.nu

Nelson & Abal Tasman Park

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

04 December 2006 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hoi allemaal! Een half uurtje geleden aangekomen in Franz Josef, ongeveer halverwege de westkust. De laatste keer dat ik schreef was ik nog in Wellington, dus wordt het tijd om weer even wat te vertellen over de afgelopen week.
Wellington noemen ze de 'Windy City', en niet zonder reden kwam ik achter. November schijnt de ergste maand te zijn, dus natuurlijk zocht ik de hoogste heuveltop voor een mooi uitzicht over de stad. Donderdagochtend was het grijs en regenachtig toen ik op de boot stapte, een tochtje van zo'n 3 uur naar het zuidereiland. Daar aangekomen (in het plaatsje Picton) stond de bekende Magic bus alweer te wachten voor onze doortocht naar Nelson (en begon de zon al weer te schijnen). En Nelson bleek dus een heel leuk stadje te zijn, met een nog beter hostel. Maar voordat ik bij het zwembad kon gaan liggen eerst maar een serieuze activiteit geboekt voor de andere dag: een hike door het Abel Tasman National Park. Niks geen uitslapen... de bus vertrok natuurlijk weer op een onfatsoenlijke tijd (half 8, ja ik ben wel met vakantie ;)) maar de lucht was 's ochtends al strakblauw dus dat maakte veel goed. De bus bracht ons naar de haven, en het laatste stuk richting Abel Tasman gingen we met een boot (vol met Nederlanders van respectabele leeftijd...) Met een kleiner bootje werden we afgezet op het strand van Torent Bay en van daaruit begon de tocht van zo'n 4,5 uur. Ik liep samen met Sven en Anthony (ook van de Magic bus) het hele stuk terug. En we hadden best geluk kun je zeggen, want bij aankomst begon het goed te regenen.
Zaterdag besloten om helemaal niks uit te voeren, behalve uitslapen, bij het zwembad liggen en een boekje lezen... Sja, soms is het leven erg goed :)
Zondag Nelson verlaten (helaas) en Greymouth was de volgende stop. Nou is Greymouth niet precies 'the place to be' als ik het omschrijven moet en bij aankomst zag het er best wel uitgestorven uit... Maar toen hoorden we het goede nieuws: Een barbeque voor 5 dollar (2.50 euro), onbeperkt eten!! Ja ja, dat klinkt een backpacker als goud in de oren ;) Deze bbq vond plaats in de Railway Hotel en er waren opvallend veel locals, met volle teugen genietend van hun bier. Samen met Eduard, die ik was tegengekomen in Nelson, waren wij de enige backpackers en de eersten zo ongeveer die aan de 'barbeque' begonnen. Barbeque betekent in dit geval worsten met pasta en groenvoer. Wat best ok was gezien de prijs, net als het plaatselijk gebrouwen bier...
Het hostel in Greymouth kan ik het beste omschrijven als logeren bij opa en oma. Op een vreemde manier heeft de tijd daar jaren stil gestaan. Best leuk, maar niet langer dan 1 nachtje. Vanmorgen dus met de bus naar Franz Josef, waar ik morgen de bekende Frans Josef gletcher ga beklimmen. Meer daarover later... Tot dan!

• 04 December 2006 - 17:04

Sander:

Yo Marco,

Dan heb je net het mooiste van Greymouth gemist! De monteiths brewerey! En das' pas lekker bier!

Veel plezier op de Franz Joseph!

• 04 December 2006 - 19:58

Annie En Piet Dongen:

Hoi Marco, we zijn weer bijgelezen. Volgens ons heb je het best naar je zin. Het is goed dat je veel loopt en klimt, dan kunnen de worsten en het bier weer verdwijnen. Succes op het zuider-eiland.
    groetjes

• 04 December 2006 - 21:04

Miranda:

Heey Marco,
    Het ziet er wel erg mooi uit daar, gave foto's hoor!! Veel plezier met het beklimmen van de Frans josef gletcher!! We horen wel weer hoe dat was ;)
    Groetjes van Miranda & Richard

• 06 December 2006 - 02:41

Lisette De Groot:

Hey Marco,

Je bent lekker bezig daar in het verre Nieuw Zeeland! Niet zonde om terug naar Australie te gaan? ..Hoor van iedereen dat Nieuw Zeeland veeeel mooier is namelijk! ..Maar Australie is ook 'best' mooi hoor..! ;)

Liefs, Lisette